W naszym przedszkolu prowadzone są zajęcia logopedyczne dla dzieci, u których zdiagnozowano nieprawidłowości w zakresie porozumiewania się.

Przedszkolne zajęcia logopedyczne odbywają się w grupach 4 osobowych.

Z powodu zawieszenia zajęć dydaktycznych, wychowawczych, rewalidacyjnych w przedszkolach

wynikającego z konieczności zapobiegania rozprzestrzenianiu się koronawirusa

zapraszamy do wspólnych ćwiczeń.

 

Wskazówki dla rodziców

Kiedy jest wskazana terapia logopedyczna?

- gdy dziecko nie mówi, choć już powinno,

- gdy zauważymy, że dziecko się jąka,

- w przypadku niedosłuchu

- w przypadku wad wymowy.

U dzieci występuje mnóstwo wad wymowy np. seplenienie, rynolalia (mówienie „przez nos”), kappacyzm, lambdacyzm, czyli niewłaściwe wymawiania głoski „l”, rotacyzm (nieprawidłowa wymowa głoski „r”). W każdym z tych przypadków dziecku jak najwcześniej należy pomóc, ponieważ wady wymowy powodują nie tylko trudności w komunikacji, ale mogę też wpłynąć na obniżenie samooceny czy negatywne relacje z rówieśnikami. Warto dodać, że niektóre zajęcia, np. terapia logopedyczna seplenienia, przy odpowiedniej współpracy rodziców bardzo szybko przynoszą zadowalające efekty, a ponieważ przedszkolne zajęcia logopedyczne nie odbywają się zachęcamy do ćwiczeń w domu.

Zastanawiasz się, czy mowa twojego dziecka rozwija się prawidłowo?

Porównaj umiejętności swojego dziecka z przyjętymi przez specjalistów normami wiekowymi.

Dziecko, które ukończyło 3 lata, powinno wymawiać:

  • wszystkie samogłoski, zarówno ustne (a, o, e, u, i, y), jak i nosowe (ą, ę);
  • spółgłoski dwuwargowe twarde i zmiękczone (m, m’, b, b’, p, p’);
  • spółgłoski wargowo-zębowe twarde i zmiękczone (f, f’, w, w’);
  • spółgłoski środkowojęzykowe (ś, ź, ć, dź, ń);
  • spółgłoski tylnojęzykowe twarde i zmiękczone (k, k’, g, g’, ch, ch’);
  • spółgłoski przedniojęzykowo-zębowe (t, d, n);
  • spółgłoski przedniojęzykowo- dziąsłowe twarde i zmiękczone (l, l’);
  • półsamogłoski (ł, j).

W wymowie dziecka 4-letniego:

  • utrwalają się stopniowo głoski s, z, c, dz;
  • pojawia się głoska r;
  • głoski sz, ż, cz, dż zastępowane są nadal przez głoski s, z, c, dz bądź ś, ź, ć, dź.

W wymowie dziecka 5-letniego:

  • zaczynają ustalać się głoski sz, ż, cz, dż;
  • powinna być realizowana głoska r.

Kiedy zacząć terapię logopedyczną?

Do logopedy należy wybrać się z dzieckiem wtedy, gdy po prostu zauważymy, że ma ono problem z wymową czy np. jąkaniem. Niekoniecznie słuchajmy porad znajomych czy bliskich, którzy zalecają wstrzymanie się z konsultacjami u specjalistów uważając, że dziecko ma czas, bądź przypadłość jest dziedziczna, gdyż jeden z rodziców też „tak miał”. Po poradę logopedyczną mogą zgłosić się rodzice nawet z noworodkiem, aby się dowiedzieć, czy maluch prawidłowo oddycha, połyka, ssie, a rozwój tych funkcji ma wpływ na wymowę dziecka w przyszłości. Wady wymowy należy niwelować jak najwcześniej, ponieważ utrudniają dziecku komunikację, mogą utrzymywać się do etapu dorosłości i zawsze mają wpływ na niektóre dziedziny życia.

Zdarza się, że terapia logopedyczna wcale nie jest dziecku potrzebna, a wystarczą tylko ćwiczenia. Zatem spróbujmy poćwiczyć wspólnie z dzieckiem.

 

Ćwiczenia logopedyczne dla dzieci warto rozpocząć od nauki właściwego oddechu,

który jest ważny dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania aparatu artykulacyjnego.

Polecam artykuł: https://dziecisawazne.pl/wdech-wydech-czyli-o-prawidlowym-oddychaniu-u-dzieci-zabawy-i-cwiczenia-oddechowe/

Przede wszystkim chodzi tutaj o sztukę długiego wydechu i odpowiednią pracę przeponą. W tym celu warto zaproponować dziecku:

  • dmuchanie (wprawianie w ruch) wiatraczków, 
  • dmuchanie baniek mydlanych,
  • wąchanie kwiatów – wdech i wydech nosem,
  • nadmuchiwanie balonika
  • nadymanie policzków i przepychanie powietrza w zamkniętej buzi z jednego policzka do drugiego,
  • przenoszenie słomką skrawków papieru, kawałków gąbki, papierowych kółek do pojemniczka, pudełka itp.,
  • dmuchanie przez słomkę do kubka z wodą (wywoływanie burzy),

 

  • dmuchanie na waciki, piłeczki tenisowe (można zrobić bramki), skrawki papieru położone na płaskiej powierzchni, piórka, waciki, zawieszone lekkie przedmioty np. kurczaczki, jajeczka,
  • zdmuchiwanie płomienia świecy (stopniowe zwiększanie odległości) – oczywiście pod opieką rodzica,
  • dmuchanie w balonik, żeby nie opadł na podłogi,
  • dmuchanie na papierowe łódeczki na powierzchni wody,
  • powolny, duży wdech nosem i powolny wydech ustami – wypuszczamy powietrze,
  • wdech z unoszeniem ramion do góry, wydech z opadaniem ramion,

 

  • chuchnie na gorącą zupę,
  • zabawy ortofoniczne naśladujące głosy zwierząt np. : syczenie węża, szczekanie psa,
  • naśladowanie śmiechu ludzi: HA HA HA, HU HU HU, HE HE HE, HI HI HI.

 

 

Miłej zabawy!

Olimpia Podwacietnik